Op De Pijler geven we vertrouwd én eigentijds onderwijs. We bereiden alle leerlingen voor op de maatschappij van morgen.
Onze kinderen leven in een snel veranderende wereld en dat betekent dat ze vaardigheden nodig hebben die passen bij de 21e eeuw. Op De Pijler zijn we niet alleen bezig met kennisoverdracht, we leren kinderen ook zelf kennis te ontdekken, te ontwikkelen en delen. We voelen ons verantwoordelijk voor de meest optimale cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van ieder kind. Daarbij geven de kinderen de ruimte om gebruik te maken van hun talenten. Onze verwachtingen van wat kinderen kunnen, zijn hoog. We streven naar de hoogst haalbare resultaten, die passen bij de mogelijkheden van ieder individueel kind.
De eigen vertrouwde thuisgroep, de vaste leerkracht en het vaste lokaal bieden een veilige en vertrouwde basis voor je kind. De leerkracht van de thuisgroep is ook het eerste aanspreekpunt voor ouders. In elke thuisgroep hangt een dagplanning en de kinderen werken met dag- en weektaken. Dat vergroot het eigenaarschap en de motivatie. ’s Ochtends werken de leerlingen aan de basisvaardigheden zoals lezen, taal, spelling en rekenen. En ’s middags staat in het in het teken van creatieve vakken en de geïntegreerde zaakvakmethode Da Vinci.
Met de methode DaVinci bieden we zaakvakken als aardrijkskunde en geschiedenis aan als één geheel. Hierdoor zien en ervaren de kinderen dat geen enkele gebeurtenis in de wereld op zichzelf staat. Er worden verbanden gelegd met de natuur, de aarde, de ruimte en allerlei levensovertuigingen. Ze ervaren hoe alles met elkaar is verbonden, dat iedereen een eigen, unieke plek heeft, en dat we met elkaar verantwoordelijk zijn. De methode gaat uit van aansprekende thema’s en biedt kinderen de mogelijkheid om zelf onderzoeksvragen in te brengen. Dat daagt meer- en hoogbegaafde kinderen ook uit die daardoor betrokken blijven en de ruimte voelen om samen aan verdiepende opdrachten en eigen onderzoeksvragen te werken.
Op De Pijler leren en werken de kinderen niet alleen in hun vaste thuisgroep, maar ook met kinderen uit andere groepen. In de middag gaan de deuren tussen de lokalen open en ontstaat er een mooi leerplein waar de kinderen uit groep 3, 4 en 5 in de middenbouw samenwerken. Hetzelfde geldt voor de kinderen uit groep 6, 7 en 8. Door op verschillende manieren samen te werken, leren de kinderen met elkaar beslissingen te nemen. Ook ontwikkelen ze houdingen en vaardigheden waarmee ze goed zijn voorbereid op hun plek in de maatschappij.
Door het kind goed te kennen en te begrijpen kunnen we doelgericht werken en activiteiten aanbieden met uitdagingen en kansen die je kind verder brengen. We betrekken kinderen bij hun ontwikkeling en maken ze eigenaar van hun leerproces.
De kinderen werken met een weektaak, waardoor ze zelf eigenaar worden van het werk dat ze maken. Hierbij wordt ook ingespeeld op het niveau en daardoor kan elk kind gepast aan de slag met zijn of haar werk. We stimuleren zo zelfstandigheid, samenwerken en het nemen van eigen verantwoordelijkheid.
Wij bereiden onze leerlingen voor op de maatschappij van morgen. Dit is ons doel en het motiveert ons om het onderwijs op De Pijler te blijven verbeteren en vernieuwen.
In onze schoolgids beschrijven wij, waar wij als basisschool voor staan, hoe we het onderwijs georganiseerd hebben en wat wij belangrijk vinden om uw kind mee te geven.
Het is leuk om hier te lezen over basisschool De Pijler, maar het is nog leuker om de school in werking te zien. Jij en je kind(eren) zijn van harte welkom.